Mis het niet!

Gipsy Jazz

Rosenberg Trio & Tcha Limberger

The Rosenberg Trio & Tcha Limberger

Bezield door één passie, muziek maken, heeft The Rosenberg Trio de wereld veroverd. Ze speelden op vele grote jazzfestivals en in s’ werelds belangrijkste concertzalen: o.a. Festival International de Jazz de Montreal, North Sea Jazz, Django Reinhardt Festival in Samois, Jazz In Marciac, Jazz à Vienne, Carnegie Hall New York, The Rose Bowl Los Angeles en het Concertgebouw Amsterdam. Ook speelden ze samen met grote musici, zoals Toots Thielemans, Jan Akkerman, Stéphane Grappelli, Herman van Veen, Jaap van Zweden, Louis van Dijk, Peter Beets, enz. Het trio stond in het voorprogramma van Shirley Bassey, Randy Crawford, en Luciano Pavarotti. De afgelopen 35 jaar heeft The Rosenberg Trio over de hele wereld gespeeld en hebben naam gemaakt als de crème de la crème binnen het gypsy-jazz genre, bewonderd door fans wereldwijd en door gitaristen uit verschillende muzikale genres. Al die jaren vertegenwoordigt The Rosenberg Trio nog steeds de “essentie van gypsy jazz”, waarbij ze tevens door hun samenspel met muzikanten uit andere genres hebben laten zien zich muzikaal gezien breed ontwikkeld te hebben.

Sinds violist Tcha Limberger zijn eerste instrument, de gitaar, oppakte, is componist, zanger en multi-instrumentalist Tcha Limberger een van de weinige musici van wereldklasse die geaccepteerd en gerespecteerd worden in een muziekstijl die cultureel gezien niet zijn eigen stijl is. Door zijn Transylvanian Kalotaszeg Trio en Budapest Gypsy Orchestra op het internationale podium te presenteren, heeft hij wereldwijd ongeëvenaarde lof ontvangen van zowel professionals als publiek. Critici die zijn prestaties becommentariëren, beweren dat hij “helemaal van muziek is gemaakt”, of zoals The Sunday Times schreef: ‘’The Polymath virtuoso Tcha Limberger is the king of Gypsy music !”.

Tcha is een neef van de Rosenbergs en eveneens gepokt en gemazeld in het gypsy swing idioom. Vorig jaar (2023) speelden ze voor het eerst samen in het Belgische theater Vredeberg in Lier en het ontlokte de organisatie Ripspiqué de uitspraak: “Dit was het beste wat wij ooit presenteerden”