Enno Voorhorst

Enno Voorhorst studeerde bij Hein Sanderink, Hubert Käppel (Musikhochschule Köln) en David Russell. In 1987 won hij in Duitsland de eerste prijs op het 7e gitaarconcours te Hof, waarna nog een aantal prijzen volgde waaronder in 1992 de Nederlandse gitaarprijs in het concertgebouw van Amsterdam en in datzelfde jaar de eerste prijs op het Seto-Ohashi concours in Japan. Hij speelde in de grote zalen van Nederland en geeft concerten en masterclasses van Europa tot Azie en Amerika.

16 februari 2025

Doopsgezinde kerk, Alkmaar
15:00 – 17:00 uur
Enno Voorhorst

Beleef de magie van Klassieke gitaar!

Gitarist Enno Voorhorst is een van de allergrootste klassieke gitaristen van dit moment. Na zijn studie bij Hein Sanderink, studeerde hij verder bij de grote maestro’s Hubert Käppel (Musikhochschule Köln) en David Russell. Succes bleef niet uit. In 1987 won hij in Duitsland de eerste prijs op het 7e gitaarconcours te Hof, gevolgd door onder meer de Nederlandse gitaarprijs in het concertgebouw in Amsterdam in 1992 en in datzelfde jaar de eerste prijs op het Seto-Ohashi concours in Japan. Enno Voorhorst trad als gitarist op in alle grote zalen in Nederland. Ook daarbuiten gaf hij talrijke concerten en masterclasses van Europa tot Azië en Amerika.

Zijn eerste CD met werken van Agustín Barrios Mangoré (Sony 1994) was een waar meesterstuk en werd dan ook zeer lovend ontvangen. Het was de start van zijn internationale carrière. Rico Stover, Barrios-kenner bij uitstek, schreef: ‘The CD Agustín Barrios Mangoré played by Enno Voorhorst is the best that I have heard thus far.’ Deze CD werd heruitgegeven bij Brilliant Classics. In 2012 droeg Jorge Morel ‘Recuerdos del Camino’ aan Enno Voorhorst op met een soortgelijk commentaar: ‘en tus manos, Dios pone el espíritu de Mangoré’ (God legt de geest van Mangore in jouw handen).

Over de CD ‘Bach-Pärt-desPrez’ (2015) met originele bewerkingen voor solo-gitaar schreef Classical Guitar Magazine: ‘Dit is een fabelachtige CD en een must voor iedere CD-verzameling’.

De nieuwste CD van Enno Voorhorst is dit jaar uitgekomen en is geheel gewijd aan de luitmuziek van J.S. Bach.

Als docent is Enno Voorhorst verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Naast optredens als solist geeft hij ook recitals met hoboïste Pauline Oostenrijk. Met altviolist Mikhail Zemtsov vormt hij het duo Macondo.